صنعت دیتیلینگ خودرو: از ابتدایی تا پیشرفته

دیتیلینگ خودرو برای علاقه مندان به تمیز و مرتب نگهداشتن خودرو یک اصطلاح آشنا می باشد. این عبارت در سراسر دنیا معنای خاص خود را دارد. به طور مثال در ایالات متحده آمریکا به شست و شوی ماشین گفته می شود اما در کشوری مثل انگلستان به صفر شویی خودرو اطلاق می گردد.

نهایتاً  اصطلاح دیتیلینگ مدت کمی است که بیشتر برای خدمات زیبایی بدنه خودرو از جمله پولیشکاری و پوشش نانو سرامیک به کار برده می شود.

دیتیلینگ خودرو چیست؟

دیتیلینگ خودرو ( Auto Detailing )، هنر تمیز کردن و بازیابی ظاهر نو خودرو می‌باشد. دیتیلینگ خودرو یا اتودیتیلینگ شامل شستشوی تمامی قسمت‌های خودرو از داخل تا خارج آن می‌باشد. با شستشوی خودرو رنگ ماشین شما براقیت و تازگی خود را مجددا به دست می‌آورد.

عملیات Car Detailing شامل تعمیر فنی یا مکانیکی، صافکاری و رنگ کاری خودرو نمی‌شود هرچند گاهی کارهای ساده و سبکی مانند لیسه گیری یا صافکاری جزئی با توجه به شرایط وسیله نقلیه و امکانات موجود در مرکز دیتیلینگ مربوطه، صورت می‌پذیرد.

حتما برای شما هم پیش آمده است که در خیابان با رد شدن خودرویی با ظاهر نو و تمیز، نگاهتان به آن جلب شود. خودرو همانند سایر اقلام مصرفی به مرور زمان ظاهر نو خود را از دست می‌دهد و نیاز به مراقبت و نگهداری صحیح و منظم دارد. حتی به هنگام فروش خودرو نیز، ظاهر آن در قیمت و مدت زمان فروش رفتن آن تاثیر دارد.

باید بگوییم که با ظهور حرفه دیتیلینگ در دنیای خودرو، ظاهر داخل و خارج خودروها بهبود یافت و دیگر بمرور زمان ظاهر اولیه خود را از دست ندادند و لوازم، مواد و تجهیزات مختلفی جهت این حرفه وارد بازار گشت.

امروزه اکثر کاربران خودرو دیگر به کارواش مراجعه نمی‌کنند و انتخاب آنها دیتیلینگ می‌باشد. دیتیلینگ خودرو، فرایندی است که ظاهر داخل و خارج خودرو را در بهترین حالت ممکن نگه می‌دارد. دیتیلینگ خودرو به دو بخش تمیز و نو کردن داخل خودرو (Interior Detailing) و تمیز و نو کردن خارج خودرو (Exterior Detailing) می‌پردازد.

 

هدف از دیتیلینگ خودرو چیست؟

دیتیلینگ به تمیز کردن و اصلاح و محافظت تمام جزئیات داخلی و خارجی خودرو می‌پردازد. در دیتیلینگ هدف بهبود و اصلاح و محافظت کلی از داخل و خارج خودرو از جمله رنگ بدنه، شیشه، چراغ، سپر، رینگ و لاستیک، سطوح پلاستیکی و وینیل، سطوح پارچه‌ای و چرمی و … می‌باشد.  دیتیلینگ یا پیرایش خودرو فرآیندی فراتر از کارواش بوده و در آن تمام جزییات خودرو به دقت بررسی، تمیز، پولیش یا صفرشویی و محافظت می‌شود.

  • بهبود و ترمیم کلی رنگ بدنه
  • از بین بردن خراش های کوچک و چرخشی روی خودرو
  • از بین بردن جرم های روی صندلی ها و سایر قسمت های داخلی خودرو
  • صرفه جویی در وقت و هزینه برای نظافت خودرو
  • عمر طولانی تر قطعات داخلی و خارجی خودرو

 

ابزار دیتیلینگ خودرو

همان طور که گفته شد دیتیلینگ خودرو یک پروسه چند مرحله ای ست که در آن تمام اجزای داخلی و خارجی ماشین تمیز می گردد. در این پروسه مسأله مهمی که وجود دارد استفاده از شوینده های تخصصی و مواد براق کننده تمیز و پالیش کاری می باشد.

تمام مراحل دیتیلینگ خودرو باید با استفاده از مواد مناسب صورت گیرد تا رنگ بدنه یا اجزای داخلی خودرو دچار پوسیدگی نگردد. به طور کلی دیتیلینگ به دو بخش شست و شو و نگهداری تقسیم می شود.

در مرحله شست و شو تمام شوینده هایی که استفاده می شود غیر اسیدی هستند تا رنگ بدنه یا اجزای داخلی ماشین دچار پوسیدگی نگردند. همین طور در دتیلینگ با استفاده از بخار داخل داخل و خارج اتومبیل ضدعفونی می شود تا آلودگی های حامل میکروب های بیماری زا به طور کلی از بین بروند.

 

مراحل دیتیلینگ خودرو

همانطور که در بالا ذکر شد، دیتیلینگ خودرو به دو بخش تمیز و نو کردن داخل خودرو و تمیز و نو کردن خارج خودرو تقسیم می‌شود. ما در اینجا به توضیح و شرح جزئیات هر کدام از این بخش‌ها می‌پردازیم:

1-  دیتیلینگ خارج خودرو (Exterior Detailing):

·        تمیز کردن:

در این بخش ابتدا تمام سطوح خارجی خودرو با شوینده مناسب شسشته می‌شود. بهترین و راحتترین ابزار در این بخش استفاده از لنس گان یا گان کف‌پاش می‌باشد، لنس گان با قدرت و سرعت بالا مواد شوینده را بصورت کف بر روی تمام سطوح خارجی خودرو پخش می‌کند و دیتیلیر به کمک قلمو برس و فرچه مناسب به تمیز کردن بخش‌های غیر قابل دسترس می‌پردازد.

علاوه بر آن با تورنادور گان موتور شویی و مواد موتورشویی به تمیز کردن محفظه موتور نیز می‌پردازد و در پایان شستشو داده و سطح را به کمک دستمال‌ مایکروفایبر خشک می‌کند. باقی مانده‌های آلودگی، چربی، سیلیکون و … را با خمیر کلی، پاک کننده آهن و گرد لنت، آماده ساز رنگ از وی سطح بدنه خودرو پاک کرده و آن را آماده پولیش می‌کند.

·        پولیش‌کاری:

پولیش‌کاری بطور معمول 4 مرحله‌ای می‌باشد و با توجه به عمق خط و خش‌های روی سطح بدنه خودرو، شیشه و چراغ خودرو انجام می‌پذیرد. در این مرحله دیتلیر از مواد پولیش، دستگاه پولیش، پد پولیش، مواد پولیش چراغ خودرو استفاده می‌کند و تمام خط و خش‌، آفتاب سوختگی، هاله‌های دایره‌ای، هولوگرام، رنگ پریدگی و ترک خوردگی‌ها را با چراغ کار دیتیلینگ بررسی کرده و از بین می‌برد و سطح را آماده دریافت پوشش محافظ می‌کند.

این کار می‌تواند با توجه به اندازه و وضعیت وسیله‌ نقلیه تا چند ساعت و یا حتی چند روز به طول انجامد. این مرحله معمولا بیشترین زمان و تلاش را در فرآیند دیتیلینگ خودرو در بر می‌گیرد. در این مرحله با توجه به میزان عمق خط و خش‌ها از مواد و پد با درجه زبری متفاوت استفاده می‌شود.

·        اجرای پوشش محافظ:

حال سطح خارجی خودرو آماده دریافت پوشش محافظ از قبیل واکس، سرامیک، سرامیک واکس و … می‌باشد. انتخاب پوشش محافظ با مشتری می‌باشد، اما پیشنهاد ما به شما استفاده از پوشش نانو سرامیک است.

زیرا پوشش نانو سرامیک ماندگاری بالا و قدرت محافظتی بسیار بالایی دارد و خاصیت آبگریزی و شفافیت قوی دارد و نیاز به شارژ ماهانه و مکرر نداشته و خاصیت ضدخش(در حد معقول) نیز دارد. علاوه بر این‌ها از پوشش محافظ تریم های پلاستیکی، برای سطوح پلاستیکی محفظه موتور، بدنه خودرو (سپر، ضربه گیر و … ) و لاستیک تایر و همچنین از پوشش محافظ رینگ برای رینگ خودرو استفاده می‌شود. در صورت اجرای پوشش سرامیک، خودرو به مدت 24 ساعت باید ایزوله و در جایی باشد که سطح بدنه خشک شود و تا 3 روز یا 72 ساعت از تماس آب با سطح بدنه ی سرامیک شده اجتناب شود تا پیوند مولکولی مناسبی بین سطح و مواد نانو سرامیک ایجاد شود.

2- تمیز و نو کردن داخل خودرو (Interior Detailing):

·        تمیز کردن:

در این مرحله تمام سطوح داخلی خودرو از قبیل نمد و کفی خودرو و صندوق عقب، تودوزی درب، سطوح پلاستیکی، وینیل و داشبورد داخل خودرو، صندلی‌ها، سطوح چرمی، سقف خودرو، صندوق عقب کاملا تمیز و عاری از آلودگی می‌کنند. دیتیلرها در این مرحله از تمیز کننده سطوح پلاستیکی، تمیز کننده سطوح چرمی، تمیز کننده سقف و صندلی و انواع دستگاه‌های صفرشویی استفاده می‌کنند.

·        اجرای پوشش محافظ:

همانند خارج خودرو، برای سطوح داخلی نیز از پوشش محافظ استفاده می‌شود. دیتیلرها از پوشش محافظ مناسب هر سطح استفاده می‌کنند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به محافظ و بازساز پلاستیک و لاستیک، محافظ سطوح چرمی، محافظ سطوح پارچه ای و موکت استفاده می‌کنند.

·        معطر کردن:

در پایان داخل کابین خودرو با خوشبو کننده، معطر می‌گردد و خودرو آماده تحویل به مشتری می‌شود.

 

فرق بین کارواش و دیتیلینگ چیست؟

فرایند کارواش با دیتیلینگ متفاوت است، در کارواش شستن و نظافت خودرو به صورت سطحی انجام می گیرد . زمان شستشوی خودرو در کارواش نسبت به دیتیلینگ کمتر است. (تقریبا ۲۰ دقیقه)

دیتیلینگ فراتر از یک شستشوی سطحی است. در دیتیلینگ شستشوی عمیق با تجهیزات کامل و تخصصی انجام میگیرد

تجهیزاتی نظیر:

  • دستگاهای کارواش نانو بخار
  • بخار شویی های صنعتی
  • فرش و مبل شوی های حرفه ای مخصوص صفرشویی
  • حوله های میکروفایبر
  • دستگاه های خشک کننده خودرو

علاوه بر نظافت دقیق خودرو، عملیات ضد عفونی کردن سطح با بخار هم انجام میگیرد.

 

مزایای دیتیلینگ ماشین

با انجام دیتیلینگ خودرو و مقاوم کردن بدنه آن با استفاده از لایه های محافظ نانوسرامیک، بدنه خودرو نسبت به انواع خط و خش های معمولی که بعد از مدتی روی سطح بدنه و شاسی خودرو ها می‌افتد مقاوم خواهد شد. به طوری که تا مدت ها نیاز به پولیش کردن سطح خودرو و واکس نخواهید داشت.

یکی دیگر از مزایای دیتیلینگ خودرو و تاثیراتی که نانوسرامیک کردن خودرو روی بدنه آن می‌گذارد جلیوگیری از آفتاب سوختگی است. اینپوشش ها باعث می‌شوند که سقف خودروی شما که بیشتر در معرض نور شدید آفتاب است در مقابل تغییر رنگ مقاوم شده و دچار آفتاب سوختگی نشوند. به خصوص این کار برای خودرو هایی با بدنه تیره بیشتر پینشهاد می‌شود.

مزیت دیگر دیتیلینگ خودرو که می‌توان نام برد، براق تر کردن بدنه خودرو است که با افزایش میزان انعکاس نور در بدنه خودرو باعث براق تر دیده شدن بدنه و افزایش جذابیت آن می‌شود. علاوه بر افزایش جذابیت لحظه ای، پوشش های نانوسرامیک باعث می‌شوند که لکه های آلودگی روی بدنه خودرو جذب نشوند و رنگ خودرو نیز به مرور زمان کدر نمی‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *